Site-Tech ApS har udviklet en robot der automatisk kan fjerne fuger i murstensmure. Rent teknisk bliver det gjort af en 5 akset robot med 4 frihedsgrader, som frit kan bevæge sig inden for et 45m2 stort arbejdsområde.
Projektdata
I dag foregår fugefræsning manuelt af håndværkere. Desværre er dette arbejde meget nedslidende og betyder, at håndværkere, som har udført for meget af denne type arbejde får varige mén. Site-Tech har udviklet en robot, der kan forestå arbejdet med at fjerne fuger i murværk og derved reducere nedslidning af håndværkere og bidrage positivt til reduktion af CO2 udledningen fra bygge- og anlægssektoren, og løsningen er tilmed konkurrencedygtig på pris, tid og kvalitet. Denne løsning vil i princippet være relevant for alle bygningsejere, fra de private enfamilier til store pensionskasser eller boligforeninger, da Site-Tech leverer løsningen ”as a service”.
Miljømæssige bæredygtighed
Løsningen muliggøre en større genanvendelse af muraffald end i dag og der er potentiale til at fjerne fuger hurtigere og billigere, hvilket kan øge incitamentet til vælge at renovere en bygning frem for at rive ned og bygge nyt. En afledt effekt af løsningen er derfor et bidrag levetidsforlængelse af bygningsmassen og øget mulighederne for renovering og genanvendelse.
Udover den miljømæssige bæredygtighed, hjælper robotten også direkte til, at der kan opnås bedre forhold arbejdsmiljømæssige forhold ude på byggepladserne og bidrager herved også til den social- og samfundsøkonomisk bæredygtighed. Som nævnt, er fugefræsning et meget fysisk krævende arbejde, som forårsager stor nedslidning på håndværkeren med varige mén til følge. Ved at anvende Site-Techs løsning, vil håndværkerne ikke længere blive udsat for det slidsomme arbejde og derved kan følgende skader undgås.
Innovation til marked som løftestang
Forløbet i Innovation til Marked skal i første fase bidrage til at udføre simulering og 1:1 test for at tilpasse løsningen. I denne fase er der også fokus på udvikling af forretningsmodellen og tilpasning til markedet for at finde ud af hvor løsningen vil kunne gøre sig gældende. I anden fase vil der være fokus produktionsmodning og markedsintroduktion af løsningen. Det gøres gennem test med samarbejsvirksomheder og udvikling af dokumentation samt klagøring til produktion af løsningen.
Fotos: Marcus Frostholm / Smith Innovation