Søuld

Søuld har udviklet en biobaseret akustikløsning af ålegræs med lav CO2 påvirkning, der samtidig er konkurrencedygtig med andre akustikløsninger.

Støtte fra Innovation til marked har gjort Søuld i stand til at møde kundernes krav om dokumentation og skabe solid branding af produktet i form af visuel og designmæssig identitet.

Projektdata

Kontaktperson
Projektforløb
September 2018 - Marts 2022
Økonomisk støtte
859.000 kr
Rådgivning
Markedspanel & Springboard

Virksomheden Søuld har udviklet en veldokumenteret akustikløsning af ålegræs med et særligt designmæssigt udtryk. Ved hjælp af ny produktionsteknologi omdannes ålegræs til akustikplader, der kan varieres i tykkelsen og skæres ud i ønskede dimensioner. Produktet løser indeklimamæssige problemer med akustik, sundhed og velvære. Samtidig har det biobaserede materiale et lavt CO2 aftryk i produktionsfase, hvilket er dokumenteret i produktets EPD. Udfordringen ved mange biomaterialer er at de har en lav brændværdi - Søuld har en god brandklasse (C-s1,D1) pga. ålegræssets naturlige indhold af mineraler.

Miljømæssig bæredygtighed

Produktet består af ålegræs - en fornybar ressource, der vokser naturligt langs kysterne. Produktet har lav indlejret CO2 - dvs. der er udledt en lille mængde CO2 til fremstilling af produktet. Herved kan produktet bidrage til at reducere klimaftrykket for byggeriet hvis CO2 tunge materialer erstattes med dette.

Byggeprocessen bliver lettere da materialet er lettere end andre akustikløsninger. Det kan monteres direkte i loftetuden brug af yderligere isolering for at opnår højeste akustikklasse. Desuden isolerer Søuld termisk samtidig med at det har akustik egenskaber. Desuden giver Søuld mulighed for at rester af produktet, fra byggepladsen kan sendes tilbage, og indgå i nye produkter og al spild i produktionen genanvendes i nye produkter herved mindskes spild på byggepladsen.

Innovation til marked som løftestang

Med støtte fra Innovation til marked har det været muligt at dokumentere produktets miljømæssige og tekniske egenskaber (herunder særligt brandtekniske) og dermed gøre det tilgængeligt for et bredere marked. Desuden har produktet fået en høj brandingværdi gennem flere samarbejder med brancheførende designere og arkitekter, som har været mulige pga. deltagelsen i innovation til marked. Det har overbevist markedet om holdbarheden og anvendeligheden af produktet og skabt grobund for de første salg og projekter.

Virksomheden

Læsø Zostera hed tidligere Læsø Tangbank og haft som primær aktivitet at købe og sælge ålegræs til restaurering af Læsøs tangtage. Under dette navn har virksomheden i samarbejde med Convert A/S udviklet isoleringsproduktet med støtte fra MUDP. Derudover udvikles der på en mere effektiv høstmetode med støtte fra Innovationsfonden. I dag har virksomheden ingen aktiviteter ifm. tangtage, men er udelukkende involveret i udvikling af produkter af ålegræs og optimering af råvareproduktion.

I 2020 har Læsø Zostera fusioneret med Studio Seagrass og skiftet navn til Søuld.

Produktet har lav indlejret CO2 - dvs. der er udledt en lille mængde CO2 til fremstilling af produktet

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer